HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

↓NEJNOVĚJŠÍ DISKUSNÍ PŘÍSPĚVKY↓

Pouť Svatojakubskou cestou do Španělska

Pokud byste chtěli podniknout nějakou opravdu dlouhou cestu, tak co říkáte na Svatojakubsko stezku do španělského poutního města Santiago de Compostela. Napojit se na ni můžete třeba ve Vídni a pokračovat dál na západ přes Švýcarsko a Francii až na Pyrenejský poloostrov.

Alpy, Pyreneje, Rakousko a Česko

Název anglicky: Peace Walk of St. James

Základní trasa: Praha/Vídeň - Le Puy/Vézelay - Ostabat - Burgos - Santiago de Compostelo

Druh treku/túry: 11 a více denní

Obvyklý počet dní:

Délka: 2500 km

Vhodné měsíce: V, VI, VII, VIII, IX, X

Povolení, poplatky, omezení, zákazy: ne

Nejvyšší bod: 2000 m

Obtížnost: Mírně náročný

Pohyb po ledovci nebo sněhových polích: ne

Obsahuje horolezecké úseky obtížnosti: nejsou

Potřebné vybavení:

Běžné vybavení na dlouhé pochody + spací pytel do některých ubytoven.

Pouť Svatojakubskou cestou do ŠpanělskaPouť Svatojakubskou cestou do Španělska

Ubytovna San BolUbytovna San Bol

Síť 12 poutních cest Svatojakubské stezky/ Wikimedia CommonsSíť 12 poutních cest Svatojakubské stezky/ Wikimedia Commons

Popis:

Svatojakubská cesta nebo Cesta svatého Jakuba (španělsky Camino de Santiago) je název historické sítě dvanácti poutních cest, která vedou ke hrobu svatého Jakuba Staršího v katedrále v Santiagu de Compostela ve španělské Galicii. Trasy jsou značené moderním turistickým značením a procházejí většinou historickými poutními směry.

Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Německu a Itálii trasy svatojakubské pouti většinou kopírují historické cesty (obcházejí pochopitelně průmyslové zóny a dálnice), jsou značeny symbolem mušle a žlutou šipkou, posledních 100 km je v pravidelných vzdálenostech značeno také kamenným či betonovým patníkem s mušlí na keramické dlaždici a se štítkem, na němž je číselný údaj - počet kilometrů a metrů do cíle.

Kde začít?

Původně měl každý poutník jít do Santiaga ze svého domova; do dneška se tak zachovalo mnoho tras. Nejznámější z nich nese název Camino Francés a vede z francouzského městečka Jean Pied de Port.

Téměř devět set kilometrů se vine skrze čtyři autonomní oblasti Španělska – Navarru, La Rioju, Kastilii y León a Galicii. Někomu může krajina připadat jako jednotvárná, ale mě spíše baví pozorovat kontrasty v jednotlivých úsecích. Snad největší peklo zažíváme v Kastilii, kdy se dlouhé dny lopotíme ve čtyřicetistupňových horkách přes nekonečné obilné lány. Stín je jen za odměnu a s sebou je potřeba nést vždy alespoň dva tři litry vody.

Ubytovny

O to víc nás pak ale potěší, když se uprostřed zlatého moře objeví dolíček s nádhernou ubytovnou San Bol. Toto léto ji navíc spravuje sympatická Slovenka. Spolu s dalšími poutníky večer sedíme na terase domečku mezi několika topoly a povídáme si, co všechno nás už na cestě potkalo. Později v noci nás mladičký Němec učí základům meditace a já cítím, že právě v těchhle nevšedních setkáních spočívá kouzlo Camina.

Druhý den se nám jen těžko odchází, ale s tím nic neuděláme. V ubytovnách platí jasná pravidla: přespi jednu noc a pokračuj. I když jsou noclehy levné, a někdy dokonce za dobrovolný příspěvek, občas si putování zpestřujeme spaním uprostřed lesa, na vinici nebo klidně s dalšími poutníky v městských parcích. Už jsme si zažili jistý rytmus, jdeme průměrně něco přes 30 kilometrů denně. Někteří poutníci mají stejné tempo, a tak se potkáváme prakticky pořád, jiné necháváme za sebou.

Santiago nestačí

Dojít do Santiaga de Compostela je pro nás velký úspěch, ale pořád nás to táhne dál, a tak po dvou dnech odpočinku jakoby automaticky vyrážíme směr mys Finisterre. Posledních sto kilometrů si už jen užíváme, zastavujeme se na dobré jídlo, povídáme si s dalšími, jimž cesta do Santiaga nestačila, a vyspáváme na pláži.

U oceánu by měl každý poutník zapálit oblečení, v němž putoval. Symbolicky tak dokládá všechny své strasti. Házím žabku do zpěněných modrých vln a přemýšlím nad tím, kolik lidí sem s podobným pocitem došlo přede mnou…

Typické šipky na Svatojakubské cestěTypické šipky na Svatojakubské cestě

Lze na celé trase přespávat na chatách, v hotelech či penzionech? ano

Ubytování a jídlo:

Stezka vede přes "civilizaci", takže v pravidelných intervalech je možné doplňovat zásoby jídla a vody.

Ve Španělsku, Portugalsku a ve Francii jsou ode dávna zřízeny ubytovny pro poutníky, většinou noclehárny o 8-30 postelích/palandách se sprchou, někdy s kuchyňkou a prádelnou. Poskytují nocleh pro oficiální poutníky mající poutní knížku s aktuálními daty a razítky, tzv. credencial.

Většina ubytoven poskytuje přespání pouze na jednu noc a je otevřena jen do 8 nebo do 9 hodin ráno, odpoledne lze přijít po 13. hodině. Rozdělují se na obecní, církevní a soukromé. Obecní bývají velmi levné, církevních je velmi málo a jsou většinou za dobrovolný příspěvek, soukromé jsou komfortní a stojí od 10 do 20 €. (text Wikimedia Commons)

Přístup na začátek: Pro našince je nástup na Svatojakubskou cestu nejsnazší z Prahy či Vídně.

Orientační rozpis po dnech:

Autor popisu: Tereza Kramplová

28.10.2016, Tereza Kramplová

Sem vložte diskusní příspěvek.