HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

↓NEJNOVĚJŠÍ DISKUSNÍ PŘÍSPĚVKY↓

Výstup od nejvyšší železniční stanice v Evropě na Jungfrau a Mönch

Výstup od nejvyšší železniční stanice v Evropě na Jungfrau a Mönch

Jungfraujoch je nejvyšší místo v Evropě (3454 m), kam se lze dostat vlakem. Dosažení vrcholu Jungfrau (4158 m) to může velmi usnadnit, ale také nepříjemně zkomplikovat. Jak využít výhodu vysoké výchozí nadmořské výšky?



Alpy, Švýcarsko

Název anglicky: Ascent of Jungfrau and Mönch

Základní trasa: Jungfraujoch - chata Mönchsjoch - Mönch - Jungfrau - Jungfraujoch

Druh treku/túry: Výstup na vrchol, 3-denní, 2-denní

Obvyklý počet dní: 3

Délka: 15 km

Vhodné měsíce: IX, VIII, VII, VI

Povolení, poplatky, omezení, zákazy:

Nejvyšší bod: 4158 m

Celkové převýšení: 1600 m

Obtížnost: Náročný

Pohyb po ledovci nebo sněhových polích: ano

Obsahuje horolezecké úseky obtížnosti: II

Potřebné vybavení:

Jedná se o náročné VHT, takže budete potřebovat téměř vše, co horská výbava nabízí včetně maček či cepínu. Dále lano, jistící prostředky nebo helmu. Mohou se hodit také trekové hůlky. Nutností je v létě a na ledovci opalovací krém a sluneční brýle.

FotkyFotky

FotkyFotky

FotkyFotky

(Autor fotografií: ©swiss-image.ch)

Popis:

Třetí nejvyšší hora Bernských alp – Jungfrau (4158 m) je zároveň horou nejnavštěvovanější. Nejenom že nabízí jeden z nejhezčích výhledů, ale dosažení jejího vrcholu velmi usnadňuje konečná stanice ozubené železnice Jungfraujoch.

Původní záměr vybudovat železnici až na vrchol Jungfrau se naštěstí nezrealizoval a tak je tu prostor pro klasickou vysokohorskou turistiku. Zde je ovšem kámen úrazu. Usnadnění v podobě snadného přístupu dodává odvahu i méně zdatným turistům, kteří velmi často přeceňují své síly a cesta Jungfrau se tak řadí mezi nebezpečné. Může za to také vysoká nadmořská výška, která neaklimatizovanému člověku může způsobit vážné problémy.

Železnice zde byla vybudována už v roce 1912 a od začátku sloužila jako výletní vlak pro turisty. Konečná stanice na Jungfraujoch je vytesána ve skále, takže pro dosažení povrchu musíte ještě nasednout do nejrychlejšího švýcarského výtahu, kterým lze vyjet o 117 m výše. Tam se nachází vědecká observatoř Sphinx, z jejíž vyhlídkové terasy uvidíte nejdelší ledovec Alp – Alteschský ledovec, vrcholy Mönch a Jungfrau. Výhledy vskutku pohádkové.

Cena jízdenky i konečná ve stejné výši

Každému jistě dojde, že cena za jízdenku do nejvyšší stanice v Evropě nebude nikterak nízká. Ne ale každý by odhadoval, že bude téměř stejná, jako je nadmořská výška v metrech. Záleží samozřejmě na sezóně a směnném kurzu švýcarského franku, ale i tak se cena pohybuje kolem 3500 Kč za zpáteční jízdenku. Je zde však celá řada možností, jak na nákupu jízdenky ušetřit. Nejsnadnější je nevyrážet z první stanice Interlaken Ost, ale popojet autem až ke stanici Zweilütschinen a až tady nastoupit na vlak. Případě můžete vyrazit už prvním ranním spojem s výraznou slevou. Další mořností je pěšky vyšlápnout až na Kleine Scheidegg (2061 m), což vám ale zabere takřka celý den.

Ne tak rychle

Máte-li dobré zkušenosti, potřebné vybavení (mačky, cepíny) nebo šikovného průvodce, můžete pokračovat až na vrchol Jungfrau. Ten není daleko, ale rozhodně tam nechoďte již první den. Nadmořská výška vám dá zabrat a tak se raději v klidu aklimatizujte, výšlap si tak lépe užijete. Z Jungfraujoch se volnou chůzí přesuňte na chatu Mönchsjoch. Od stanice jdete přímo tunelem Sphinxstollen a traverzujte pod jižní stěnu Mönch, pak nepatrně vystupujte cestou nahoru na chatu Mönchsjoch. Cesta zabere přibližně hodinu. Tady přenocujte.

Vezměte si s sebou jen nezbytné věci a ráno vyrazte hodně brzy, abyste se vyhnuli davům turistů, jdoucích z Jungfraujoch. Ano, opravdu jich tu v sezóně chodí mnoho. Sestupte zpátky k železniční stanici a odtud se cesta po ledovci na vrchol nedá přehlédnout. Jakmile se někde objeví skalní pasáž, není vůbec složité se ztratit. Proto dávejte dobrý pozor na správnou orientaci.

Výstup do sedla, který začíná i končí trhlinami v ledovci, je poměrně náročný a vyžaduje jistotu práce s cepínem. Zbytek výstupu pak vede po rozlehlém strmém svahu. Vrcholu lze dosáhnout za necelé tři hodiny. Na tyto výhledy nikdy nezapomenete. Mönch, skalnatý Eiger a hory kam až oko dosáhne. Se sestupem ale příliš dlouho neotálejte. Nejenom, že tu většinou pěkně fouká, ale rozbředlý tající sníh se může nabalovat na mačky, což značně zvyšuje nebezpečnost sestupu. Ten nakonec trvá o půl hodiny déle, než výšlap.

Ještě týž den se můžete ještě pokusit o menšího bratříčka Mönch (4107 m), kam se z chaty hravě dostanete za 2 hodiny. Dávejte však pozor na tající sníh a na pasáže s ledem, kde mačkycepíny jsou nutností.

Ozubená železnice v takovéto nadmořské výšce je příjemným usnadněním dosažení úchvatné vysokohorské scenérie. S trochou odvahy si lze odnést zážitky na celý život.

FotkyFotky

Lze na celé trase přespávat na chatách, v hotelech či penzionech? ano

Ubytování a jídlo:

chata Mönchsjoch

Přístup na začátek: První stanice "Interlaken Ost" se nachází v městečku Interlaken, kam se dostanete po dálnici z Bernu či Zurichu.

Orientační rozpis po dnech:

1. den - Jungfraujoch - chata Mönchsjoch + případný výstup na Mönch

2. den - chata Mönchsjoch - Jungfrau - Jungfraujoch

Odkaz na trasový soubor z GPS: ke stažení

Další možnosti túr v okolí:

Túra jediným Národním parkem Švýcarska

Autor popisu: Michal Kroužel


07.02.2017, Michal Kroužel


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 

NAJDI SI ČLÁNKY V OKOLÍ

RECENZE VYBAVENÍ

... z webu SvetOutdoru.cz