HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

↓NEJNOVĚJŠÍ DISKUSNÍ PŘÍSPĚVKY↓

Trek Everest BC a Gokyo

Trek Everest BC a Gokyo

 

Jedná se o mimořádně atraktivní trek pod nejvyšší horu světa a zpět vedlejším údolím Gokyo s nádhernými smaragdovými jezery. Poskytuje fantastické výhledy na 4 osmitisícovky: Everest, Lhotse,Makalu a Cho Oju



Himálaj, NP Sagarmatha, Nepál

Název anglicky: Everest BC trek and Gokyo Lakes

Základní trasa: Lukla – Monjo – Namche Bazaar – Tengboche – Dingboche – Lobuche – Kala Pattar – Lobuche – Cho La Pass – Gokyo – Machhermo – Namche Bazaar – Lukla

Druh treku/túry:

Obvyklý počet dní: 14

Délka: 110 km

Vhodné měsíce: III, IV, V, IX, X, XI

Povolení, poplatky, omezení, zákazy: ano, vstup do národního parku Sagarmatha, cca 500 Kč

Nejvyšší bod: 5545 m

Celkové převýšení: 3800 m

Obtížnost: Mírně náročný

Pohyb po ledovci nebo sněhových polích: ne

Obsahuje horolezecké úseky obtížnosti: I

Potřebné vybavení:

běžná trekingová výbava, pevné boty, trekové hole, nutné oblečení a spacák do nízkých teplot; mačky a cepín nejsou třeba.Čelovka do lodgií, kde není světlo. Desinfekce vody nutná.

(Autor fotografií: Rani Tolimat)

Popis:

Jedná se o mimořádně atraktivní trek pod nejvyšší horu světa a zpět vedlejším údolím Gokyo s nádhernými smaragdovými jezery. Poskytuje fantastické výhledy na 4 osmitisícovky: Everest, Lhotse, Makalu a Cho Oju.Vede přes hlavní město národa Šerpů Namche Bazaar a nechá vás žasnout nad jeho skromností a houževnatostí. Magickou atmosféru má veřejnosti přístupný obřad ve slavném buddhistickém klášteře v Tengboche, doporučuji. Se vzrůstající výškou ubývá rododendronů a přibývá kamení, v závěru cesta vede po kraji morény ledovce Khumbu, který padá z Everestu.

Nejvyšší bod Kala Pattar 5545 m je odměnou 8-denního pochodu a skýtá výhledy Everest z bezprostřední blízkosti. Náročnější přechod sedla Cho La Pass (za dobrého počasí) dovolí přejít k malebným jezerům Gokyo pod majestátní Cho Oyu. Korunou již lehce unaveného těla a morálu je výstup na vyhlídkovou horu Gokyo Ri 5357m, odkud vidíte 4 osmitisícovky najednou. Zpět přes Namche do Lukly. Trek je náročný na únavu a jisté nepohodlí. Za příznivého počasí to plně vynahradí nádhera a duchovní energie oblasti.Velmi ozdravný trek s vegetariánskou stravou a každodenním pohybem působí blahodárně na vaši kondici :-)


Odletová hala pro vnitrostátní lety v nepálském hlavním městě Káthmándú patří v sedm hodin ráno k nejrušnějším místům na zeměkouli. Panuje tu téměř dokonalý chaos, touto dobou totiž odlétají desítky letů a na nějaká pravidla se tu příliš nehraje. Člověk si tu proto musí hodně hlídat, aby vůbec odletěl nebo aby se nenechal omylem vmanévrovat do špatného letadla a neskončil tak místo v Himálaji třeba v džungli u indických hranic.

Nepálské panorámaNepálské panoráma

Všude žijí lidéVšude žijí lidé

Vrcholy pod věčným sněhemVrcholy pod věčným sněhem

 

Lákadla Solu Khumbu

Když jsme začali plánovat cestu do Nepálu a radili jsme se se zkušenými znalci místních poměrů, našli se i takoví, kteří nám trek v Khumbu rozmlouvali. Prý se tam člověk hlavně na vrcholu turistické sezóny prodírá davy lidí jak na tatranské magistrále, cestu lemují odpadky a místo autenticky horského zážitku na každém druhém kroku čeká stánek s Coca-colou. Jenže lákadla měla větší váhu a bylo jich víc.

Trek pod Everestem má téměř ideální profil, začíná se v Lukle v bezpečné nadmořské výšce 2800 m, pak se po několik dalších dnů neustále stoupá a stoupá, tělo má tak dost času na aklimatizaci a mělo by bez problémů zvládnout i výstupy na vrcholy Gokyo Ri či Kala Pattar, v obou případech do výšky okolo 5400 m.

Horští velikáni ve sluneční záři

Dostatek turistických ubytoven po cestě jsme považovali spíš za výhodu než za problém, tři ze čtyř účastníků treku totiž celou akci pojali jako fotografickou expedici a když s sebou vláčíte nějakých 12 kg fotovýbavy na osobu, je docela milé, když k tomu navíc nepotřebujete stany. Hlavně nás ale přesvědčily nádherné scenérie, jimiž trasa vede. Po dvouletém plánování a přípravách jsme tedy na místě, vycházíme z Lukly a trek začíná.

Panoráma na dlani

První etapa je spíše zahřívací – obrazně i doslova, říjnové slunce příjemně hřeje, počasí ideální na kraťasy a tričko. To ještě netušíme, jak se nám po něčem podobném bude v následující fázi stýskat. Velehorská fáze začíná ve svérázném městě Namche Bazaar, což je hlavní správní středisko celé oblasti pod Everestem. Nevede sem jediná silnice, veškerou dopravu obstarávají karavany jaků a občasné lety vrtulníků, přesto je tu velmi živo. Hotely, ubytovny, restaurace, bary, dokonce kino, ve kterém každý večer promítají filmy s horolezeckou tematikou.

Z kopce nad Namche si poprvé prohlížíme úchvatná velehorská panoramata. Everest, Lhotse, Nuptse, Cholatse a největší krasavice mezi horami Ama Dablam, vše jako na dlani. Za Namche se cesta rozděluje – jedno údolí vede na severozápad do osady Gokyo a ke slavným stejnojmenným jezerům, druhým se přes neméně proslulé Tengboche dostanete do základního tábora pod Everestem. Máme v plánu projít oboje, přechod mezi oběma dolinami vede přes známé a obávané sedlo Cho La ve výšce 5350 m. Tak schválně, jestli se to vydaří.

Během několikadenní cesty do Gokya se bohužel kazí počasí a pár dnů stoupáme v mracích za občasného sněžení, takže okolní nádheru spíše tušíme než vidíme na vlastní oči. Podle místních je to touhle dobou hodně neobvyklé, ovšem přírodě neporučíš. Navíc je pořádná zima – přes den to tolik nevadí, člověk se zahřeje chůzí, ale večery v ubytovnách jsou hodně studené (a to jsou v jídelnách většinou kamna, nicméně jačí trus zjevně k nejvýhřevnějším topivům nepatří). Před příchodem do Gokya se ovšem počasí umoudřuje a my nestačíme zírat.

Místa klidu pro putujícíMísta klidu pro putující

V mlzeV mlze

Nikdy nesmí chybět modlitební vlaječkyNikdy nesmí chybět modlitební vlaječky

 

Uprostřed osmitisícové nádhery člověk úžasem ani nedýchá – naprosto chápu, proč se dávní poustevníci uchylovali právě do hor. Jako by tady skutečně na člověka působily vyšší síly, cítím je na každém kroku. A ačkoli všichni čtyři už máme něco odchozeno a v horách trávíme maximum volného času, tohle je úplně jiný zážitek než Alpy, Tatry, Pirin nebo třeba i bolivijské Andy. Tam všude je civilizace (symbolizovaná hlavně automobilovou dopravou) maximálně dva tři dny cesty, tady se desítky a stovky kilometrů na každou stranu táhnou jen a jen štíty a údolí. V životě jsem si nepřipadal menší a jen tiše děkuji těm velikánům okolo, že nás sem aspoň na tu chvilku pustily.

Počasí nám mění plány

Pohled z vrcholu Gokyo Ri (5380 m) patří k životním zážitkům. Samotný výšlap není nijak obtížný, trvá zhruba dvě hodiny z Gokya a technicky na něm není náročného vůbec nic kromě výšky. A nahoře se ocitáme v tom nejkrásnějším sousedství, jaké si v horách dokážete představit – Čho Oju, Everest, Lhotse, Makalu, Arakamtse, to všechno máme jako na dlani, jen si sáhnout. A dole pod se třpytí nádherně zbarvená jezera a obří ledovec Ngozumba.

Další cesta vede právě přes něj a odtud do již zmíněného sedla Cho La. Tenhle výstup je mnohem náročnější než cesta na Gokyo Ri, jsme ale rádi, že se sedlo dá vůbec projít – podle místních bylo ještě před týdnem zcela zapadlé sněhem. Zima dosahuje vrcholu – láhve vody, které v noci zamrzly, se nám nedaří rozmrazit po celý den. Doporučený pitný režim během dvanáctihodinového pochodu v pětitisícové výšce vypadá asi jinak, ale do osady Dzongla dorážíme večer v pořádku.

Nepálská výpravaNepálská výprava

Domy v podhůříDomy v podhůří

Mlha v údolíMlha v údolí

 

Plány na závěrečnou část treku nám trochu mění příroda – dozvídáme se, že se pro špatné počasí už pár dnů nelétá do Lukly ani z ní, což je docela problém (cesta z Lukly na nejbližší silnici trvá minimálně pět dnů). Zároveň ale předpověď hlásí na pár dní zlepšení, což znamená dostat se co nejrychleji dolů.

Počasí někdy brání ve výhledech

Vzdáváme tedy plánovaný výstup k základnímu táboru pod Everestem a během dalších dnů sestupujeme přes Dingboche a Tengboche zpátky do Namche Bazaar. To ale neznamená, že by zážitků ubylo – zvláště Tengboche s legendárním klášterem patří k nezapomenutelným. Pohled ze svahu přilehlé hory Kantegha na Everest v záři vycházejícího slunce, zatímco z kláštera hluboko pod námi znějí charakteristické buddhistické trouby, to z hlavy opravdu jen tak nedostanete.

Lze na celé trase přespávat na chatách, v hotelech či penzionech?

Ubytování a jídlo:

Po celou dobu tzv. lodgie, spravované místními obyvateli, velmi levné, pozor - je zvykem v místě ubytování i jíst. Je to jedno, protože jídelní lístek je všude téměř stejný (máme podezření, že jej hromadně tisknou pro všechny v Káthmándú :-)). Kvalita ubytování klesá s nadmořskou výškou. Vybavení: postel s matrací, obvykle i s dekou, kterou můžete využít přes vlastní spacák. Elektřina a světlo není všude. Topení nikde. Nad 4000 m v noci teplota kolem nuly i uvnitř. Jídlo je vzhledem k podmínkám přípravy velmi dobré, i když časem poněkud stereotypní (a bez masa).

Přístup na začátek: Lukla (letiště) a dále pěšky

Orientační rozpis po dnech:

  1. Lukla – Monjo
  2. Monjo – Namche Bazaar
  3. Aklimatizační den, možnost procházky šerpských vesnic Khumjung, Thame
  4. Namche Bazaar – Tengboche
  5. Tengboche – Dingboche / Periche
  6. Aklimatizační den, možnost procházky do Chukungu, příp. výstup na Chukung Ri 5550 m
  7. Dhugla – Lobuche
  8. Lobuche – Kala Pattar - Lobuche
  9. Lobuche – Dzongla- Cho La Pass – Dragnak
  10. Dragnak – Gokyo
  11. Gokyo – výstup na Gokyo Ri- Machhermo
  12. Machermo – Phortse – Namche Bazaar
  13. Namche Bazaar – Lukla
  14. rezervní den

Odkaz na trasový soubor z GPS: ke stažení

Další možnosti túr v okolí:

relativně dostupné trekové vrcholy Island Peak 6100 m, Mera Peak 6500 m; případně pohodovější aklimatizační „nastavení“ treku údolím Chukung (směrem k Makalu); či místo letu do Lukly autobusem Káthmándú – Jiri a odtud do Lukly cca 6 dnů pěšky (méně turistické nižší oblasti Himálaje)

Autor popisu: Jana Michalcová, Rani Tolimat


01.08.2012, Redakce


Diskuse


mara
mara
ahojte, u everest treku je tu uvedeno, že je schůdný v měsících V. a X. Máme v plánu jej jít v září (cca od 10/9), nemáte někdo zkušenosti s počasím v této době? Díky moc za rady, M.
11. 07. 2009, 08:19:49
jeff
jeff
to můžeš chytnout ještě konec monzumu, jako dá se to jít i zimě (prosinec/leden), ale přes den tak -5 a v noci -20
12. 07. 2009, 10:31:48
Honza
Honza
my tam letos byli od konce zari do 18. rijna a i zacatkem rijna bylo jeste hnusne,rozhodne je lepsi (jistejsi) rijen, spis druha pulka... Blizsi info www.janmiklin.cz
02. 01. 2010, 17:58:50
JK
JK
My jsme tam byli 2 x vždy kolem 17.10.do 10.11. loni r. 2009) počásí super, v roce 2006 od 22. 10 také super do 22. zamračeno. JK
19. 01. 2010, 15:09:05
Letos (2013) byla druhá půlka září téměř bez deště, dopoledne slunečno s výhledy a odpoledne hory v mracích. Navíc je v té době ještě málo lidí a teplejší noci. Prvních 6 dní v říjnu byly výhledy jen každý druhý den na pár hodin ráno a v nižších polohách tak do 4000 m n.m. lidi třeba první 4 dny neviděli hory vůbec. Občas pršelo a výše sněžilo. Pak bylo 7 dní bez mraků a pak přišel pozůstatek cyklónu a od 13. do 15.10. napršelo 200 až 250 mm vody a výše napadlo až kolem 2,5 m sněhu. Pak už bylo v polohách nad 4000 m slunečno, ale mezi Jiri a Luklou skoro každý den pršelo pár hodin (spíše slabě, večer i silněji) až do 19.10.
31. 10. 2013, 22:34:52
Jana
Jana
Zdravím, nás to stálo kolem 40tis i s průvodcem,nebylo špatné ho tam mít.Jinak upřednostním jarní měsíce.Kvetoucí Himaláje jsou prostě pecka.Za měsíc jedem do Mustangu tak jsem zvědavá...
11. 04. 2010, 18:07:50
Ctibor
Ctibor
Kvetoucí Himaláje mají něco do sebe, ale ten kdo rád fotí bude zklamaný. Nejkrásnější výhledy, čistý vzduch (rozuměj minimální vzdušná vlhkost) jsou na podzim. Na jaře když zahlednete vrcholek nějaké hory můžete mluvit o štěstí. Na podzim je vidíte stále a jen hledáte optimální světlo. Jinak cesty na těchto trecích jsou velmi dobře značené, takže průvodce je zbytečný, ale ten kdo musí mít průvodce i pří výletě do Krkonoš, tak tomu ho doporučuji taky i tady.
12. 04. 2010, 12:52:52
Není pravda, že na jaře jsou všude horší podmínky na focení. Šel jsem v dubnu 2010 celý trek kolem Annapuren a nad cca 3000 - 3500 m n.m. byla viditelnost celou dobu perfektní. Z Pokhary ale hory opravdu vidět nebyly. I kolem 2000 m n.m. byly výhledy velmi dobré po mnoho dní. Průvodce na EBC treku se může hodit při přechodech sedel Chola a Kongma La, pokud se zhorší počasí, což se třeba i v říjnu běžně stává. Mluvil jsem s několika lidmi, co se na těchto sedlech cca na hodinu ztratili ve sněhové vánici, ale stačí i být v mraku. Přechod Kongma La není moc značený a Chola je značená mj. šipkami na skále jen ve směru na Gokyo a ty mohou být zasněžené. Tam chodí aspoň hodně lidí v sezóně, ale přes Kongma La moc ne.
31. 10. 2013, 22:50:16
Ahoj, tak mna samotni Everest trek stal 110 USD,no keby som si nedal neake pivo tak asi 100 USD ,cena pocitana z Jiri dlzka cca 25 dni.:-)
14. 04. 2010, 09:39:57
To by tehdy bylo asi 330 rupií denně a za to by sis ani v letech 2009 a 2010 asi nekoupil snídani a večeři. Teď stojí nad Namche Bazaar daalbhat 400 až 650 rupií, jiná levnější večeře 300-500, snídaně 250-350, vše bez pití, malý hrnek černého čaje 50-80, jiné teplé nápoje až do 130 v Gorak Shep, kde jsou obzvlášť třeba. Ubytování se pohybuje od 100 do 200 za pokoj pro 1 či 2 lidi, v GS 300-500, ale mimo nejvyšší sezónu, kdy je i jinde třeba za 400, se dá usmlouvat zdarma, zvlášť při více lidech, pokud tam člověk jí. Skupiny Izraelců smlouvají i slevu na jídlo. Teplá sprcha stojí 300 v Namche, výše obvykle 400, ale dá se snížit na 300. Nabíjení baterií stojí v Namche 100 za hodinu, výše 200-350. Ceny jídla jsou pod Namche nižší - daalbhat 180 (v teahousu) - 395 rupií, jiná levnější večeře 200-300, snídaně 120-250.
31. 10. 2013, 22:17:24
Jarka
Jarka
Ahoj, letíme 29.3.2014 do Nepálu. Jsou ceny na treku kolem Annapuren obdobné? nebo vyšší? Jde mi hlavně o jídlo a čaj, dá se koupit horká voda?
11. 02. 2014, 13:46:13
Libor
Libor
Ahoj, u Annapuren je výrazně levněji (jednak je tam méně turistů a hlavně mohou dopravovat zboží po silnici nebo to není od ní tak daleko jako na EBC treku, na druhou stranu má celá vesnice stejný jídelní lístek, čímž si udržují vyšší cenovou hladinu). Horkou vodu uvádějí i na jídelním lístku (myslím, že tak za polovinu oproti čaji). Vyplatí se tedy vlastní ešus nebo termoska a čajové sáčky (lze koupit i v Káthmándú).
12. 02. 2014, 00:06:58
Bananka
Bananka
Cau lidicky, vrele doporucuju letet do Lukly (velice adrenalinovy zazitek!) a pak nazpet dojit az do Jiri (Lukla-Jiri asi tyden) a ztama autobusem do Kathmandu nebo naopak, pac za Luklou uz je mnohem mene turistu, nizsi ceny a majitele hotylku jsou prijemnejsi. Kdyz jsme trekovali v Nepalu (bez pruvodcu a nosicu), tak nam vydaje zhruba vychazely na 1000-1500 rupii za den (4 rupie= jedna koruna) nepocitaje letenky, jizdenky atd. Sla jsem na Gokyo v druhe pulce prosince a viditelnost uz nebyla tak dobra jako v listopadu a navic byla celkem kosa, nicmene jsem se vyhla otravnym davum nejvyssi sezony, zbyli tam jen usmati Ozici (-:Urcite doporucuju vystup na Gokyo Ri a jit na Gokyo skrz mene znamou cestu po severni strane udoli, nazpet muzes po te proflakle jizni.
14. 04. 2010, 21:22:22
Já to šel taky tak, ale více adrenalinový zážitek je podle mě cesta busem z Jiri do Káthmándú. 6 h. zatáček po asfaltu širokém jako autobus a mnoho vyhýbání se s protijedoucími autobusy a náklaďáky po nezpevněné krajnici nad propastí (směrem do Jiri je vyhýbání většinou na bezpečné straně). Pak byly ještě další 3 h. po většinou širší silnici. Mnoho Nepálců, hlavně dětí, zvracelo. Nejkrásnější z 3,5 týdnů v té oblasti byl den, kdy jsem šel z Gokya na 6. jezero pod Cho Oyu, kdy jsem celý den nikoho nepotkal. Průvodce píše, že je to na 1 den daleko, ale pro aklimatizované trvá cesta nahoru 3,5 h. a cesta dolů 3 h. čistého času. Jezero je v 5200 m n.m. a v dobrém počasí se v něm dá i ošplouchnout (vzduch ve stínu i voda u břehu 10°C). Od 5. jezera, které je po 2 h. cesty, je nejkrásnější výhled na Everest ze všech přístupných po stezkách. Gokyo Ri samozřejmě doporučuju také, ale chce to jít tam jiný den než na 6. jezero (stihnout by se to dalo při velmi brzkém výstupu i za 1 den oboje, ale asi by to bylo náročné).
31. 10. 2013, 23:16:05
LuFa
LuFa
Ahoj, cestu Everest BC a Gokyo plánuji na druhou půlku února/březen 2011. Dle dostupných informací by se měl trek s teplým oblečením a spacákem podařit. Netušíte někdo, jak je to v tomto období se sněhem? Jsou potřeba např. mačky? Díky moc za odpověď.
25. 08. 2010, 12:03:33
Ina
Ina
Zdravím, nechcete jet až v dubnu? Ráda bych tam jela, nemám parťáka.Ina
03. 01. 2011, 15:31:26
Ahoj, táhneme tutéž trasu s odletem z Phy 11. dubna 2011 zpět 10.května s raftem na Trisuly a návštěvou parku Chitwan. Známe trasu jako svoje boty ale jsme 4 bohužel již senioři.
10. 02. 2011, 10:33:36
Mačky by se mohly hodit na sestup ze sedla Chola směrem na Gokyo. Po nasněžení se tam sníh drží dlouho a je to poměrně prudký úsek asi 200 výškových metrů. Málokdo je ale kvůli tomu potáhne. Lepší je to jít velmi opatrně (někdo sjíždí pomalu po zadku) a pokud je sníh zledovatělý, jít podél cesty v měkčím sněhu, což na mnoha úsecích lze. Nasněžit může kterýkoliv měsíc v roce, koncem února a začátkem března 2010 bylo takových dnů u Annapuren více. V popisu treku je chyba. Přes ledovec se jde právě mezi tímto sedlem a Gokyem (nová trasa přechodu ledovce je těsně u Gokya a ne tam, kde to má většina map). Je ale celý zasypaný sutí a mačky na něm třeba nejsou. Také poslední úsek do EBC je po ledovci (EBC na něm leží). Na návštěvu EBC i Kala Pattaru je ale třeba spát v Gorak Shep, což také min. 98% lidí dělá. Další chyba je vhodný měsíc. Nejvhodnější co do počasí ale nejplnější je půlka října až půlka listopadu. 2. nejvhodnější možnost je duben. Vzhledem k množství lidí v nejvyšší sezóně se může vyplatit jít mimo sezónu od poloviny září do začátku června.
01. 11. 2013, 01:13:22
Luci
Luci
Ahojte, prosim Vas, chystame se do Nepalu a uz je to leta, co jsem tam byla naposledy. Chceme jit trek v horach a vylezt aj na nejakou narocnejsi trekovou horu. Nemame moc penez at tak me zajima, jestli se tam da spat ve stanu? A muzete mi prosim doporucit nejaky trek, kde je malo lidi a da se stanovat na divoko? Jedeme tak na 4 tydny, rijen .... Dekuju moc!
10. 05. 2011, 22:44:57
Ahoj, Vloni na přelomu října a listopadu jsme šli kolem Dhaulagiri. Myslím, že je to co hledáš. Byli jsme tam poprvé, všechno jsme si zařizovali sami a moudrosti jsme čerpali z: http://lubosdedek.blogspot.com/2010/01/co-je-dobre-vedet-nez-vstoupim-do.html Je to dobře popsáno. Trekový vrchol Tlapa pík se sedla Dhampus Pass za 8 hodit na vrchol a zpět v pohodě – záleží na sněhových podmínkách.
25. 05. 2011, 20:40:49
Danka
Danka
Ahoj Děcka!Chystáme se na jaře do Nepálu.Už jsem přečetla snad vše o cestě kolem Everestu,ale jak jste zvládli nadmořskou výšku?Jak jste se na trek připravovali po fyzické stránce?
05. 10. 2011, 20:53:04
Pokud se neuspěchá výstup, většina lidí zvládne výšku v pohodě. Chce to nad Namche Bazaar přidávat každou noc jen 300 až 400 m výšky a pokud se nastoupá třeba 600 m, dát tam aklimatizační den. Ten je pro mnoho lidí třeba už v Namche. Aklimatizaci urychlí, pokud se vystoupá přes den výše než se pak spí.
31. 10. 2013, 23:26:46
Letos (2013) byla druhá půlka září téměř bez deště, dopoledne slunečno s výhledy a odpoledne hory v mracích. Navíc je v té době ještě málo lidí a teplejší noci. Prvních 6 dní v říjnu byly výhledy jen každý druhý den na pár hodin ráno a v nižších polohách tak do 4000 m n.m. lidi třeba první 4 dny neviděli hory vůbec. Občas pršelo a výše sněžilo. Pak bylo 7 dní bez mraků a pak přišel pozůstatek cyklónu a od 13. do 15.10. napršelo 200 až 250 mm vody a výše napadlo až kolem 2,5 m sněhu. Pak už bylo v polohách nad 4000 m slunečno, ale mezi Jiri a Luklou skoro každý den pršelo pár hodin (spíše slabě, večer i silněji) až do 19.10.
31. 10. 2013, 22:28:50
Simona
Simona
Ahoj, chtěla bych se zeptat.. Zajímalo by mě, nakolik tak finačně vyjde takový "výlet".. Zatím s tím nemám žádné zkušennosti, ale jednou bych si to chtěla splnit:-) Děkuju za odpověď, S.
17. 12. 2009, 22:28:55
Honza
Honza
záleží na letence, nárocích atd., nás to vyšlo do 30 tis. se vším všudy (letenky Praha - Londyn - Kathmandu - Lukla, jidlo, lodge, suvenyry; bez nosicu a pruvodcu)
02. 01. 2010, 18:00:53
Zdenek
Zdenek
JIRI-Namche-Everest BC-Gokyo-Lukla Jiri 1 940 m - Bharkur 2 041 m, 1,8 km, 0:35 hod. - Chitre 2 136 m, 2,6 km, 0:50 hod. - Mali Danda 2 406 m, 6,3 km, 2:01 hod. - Mali 2 320 m, 7,1 km, 2:15 hod. - Dobhan 2 120 m, 8,2 km, 2:40 hod. - most Yellung Khola 1 829 m, 9,6 km, 3:15 hod. - Shivalaya 1 782 m, 10,4 km, 3:25 hod. - Sangbadanda 2 180 m, 12,5 km, 4:15 hod. - Deorali 2 705 m, 16,4 km, 5:35 hod. - Bhandar 2 205 m, 18,8 km, 6:25 hod. - Kenja 1 564 m, 27,5km, 5:36 hod. - Chhimbu 2 163 m, 29,4 km, 10:11 hod. - Sete 2 559 m, 31,6 km, 10:51 hod. - Dagchu 2 857 m, 33,1 km, 11:26 hod. - Goyem 3 138 m, 34,4 km, 12:06 hod. - Lamjura La 3 531 m, 38,4 km, 13:36 hod. - Tragbuk 2 881 m, 42,6 km, 14:46 hod. - Junbesi 2 665 m, 44,7 km, 15:41 hod. - Khurtang 3 010 m, 49,0 km, 17:01 hod. - Sallung 2 993 m, 50,1 km, 17:21 hod. - Lhapra 2 726 m, 53,1 km, 18:06 hod. - most Ringmo Khola 2 614 m, 54,1 km, 18:21 hod. - Ringmo 2 732 m, 54,7 km, 18:36 hod. - Tragsindo La 3 071 m, 56,6 km, 19:21 hod. - Nuntala 2 220 m, 61,1 km, 20:46 hod. - Phuleli 1 788m, 63,9 km, 21:43 hod. - Chhirdi 1 505 m, 65,3 km, 22:11 hod. - most Dudh Koshi 1 490 m, 65,5 km, 22:16 hod. - Jubing 1 849 m, 67,8 km, 23:00 hod. - sedlo Kharikhola 2 071 m, 68,6 km, 23:26 hod. - most Khari Khola 1 972 m, 70,5 km, 23:54 hod. - Bupsa 2 365 m, 72,1 km, 24:36 hod. - Kare - Khari 2 815 m, 75,4 km, 25:43 hod. - Khari La 2 874 m, 76,0 km, 25:56 hod. - Puiyan 2 779 m, 78,9 km, 26:46 hod. - Surke 2 413 m, 84,0 km, 28:26 hod. - Lukla (most) 2 406 m, 86,2 km, 29:06 hod. - Muse 2 539 m, 87,1 km, 29:31 hod. - Chauri Kharka 2 654 m, 88,4 km, 29:56 hod. - Choplung cesta L-NB 2 719 m, 89,0 km, 30:06 hod. - Tharo Koshi 2 585 m, 91,4 km, 30:37 hod. - Ghat 2 605 m, 92,4 km, 30:54 hod. - Phakding 2 625 m, 93,9 km, 31:16 hod. - Phakding most 31:21 hod. - Gumila - Zamphuti - Toktok 2 707 m, 95,6 km, 31:41 hod. - Benkar 2 711 m, 97,0 km, 32:03 hod. - Chumawa 2 773 m, 98,3 km, 32:24 hod. - Monjo 2 874 m, 99,3 km, 32:46 hod. - Jorsale 2 796 m, 99,9 km 32:53 hod. - most Larja Dobhan 2 852 m, 101,3 km, 33:16 hod. - Namche Bazar začátek 3 324 m, 103,5 km, 34:15 hod. - Namche Bazar ubytování 3 470 m, 104,5 km, 34:32 hod. - Kyangjuma 3 611 m, 107,9 km, 35:33 hod. - Sanasa 3 565 m, 108,3 km, 35:40 hod. - Tashinga 3 390 m, 109,6 km, 35:53 hod. - Phunki Drengka 3 303 m, 110,3 km, 36:02 hod. - most Dudh Koshi 3 281 m, 110,5 km, 36:03 hod. - Tengboche 3 864 m, 113,1 km, 37:02 hod. - Dewoche 3 700 m, 114,3 km, 37:22 hod. - Milinggo 3 763, 114,8 km, 37:29 hod. - most Imja Khola 3 733 m, 115,7 km, 37:42 hod. - Pangboche 3 895 m, 116,7 km, 38:07 hod. - Shomare 4 065 m, 119,3 km, 38:52 hod. - Orsho 4 135 m, 120,6 km, 39:17 hod. - Tsuro Og 4 173 m, 121,0 km, 39:25 hod. - sedlo před Pheriche 4 290 m, 121,8 km, 39:34 hod. - Pheriche 4 265 m, 123,2 km, 39:57 hod. - Phulung Kharka 4 336 m, 125,4 km, 40:25 hod. - Duglha 4 609 m, 127,5 km, 40:55 hod. - Chukpo Lare 4 817 m, 128,3 km, 41:14 hod. - Lobuche 4 927 m, 130,5 km, 41:47 hod. - Gorak Shep 5 138 m, 135,0 km, 43:05 hod. - Kala Pathar 5 622,2 m, 136,8 km, 44:06 hod. - Everest B.C. 5 334 m, 141,7 km, 46:52 hod. - Gorak Shep 5 138 m, 146,2 km, 48:27 hod. - Lobuche 4 931 m, 150,5 km, 49:46 hod. - odb. Dzonglha 4 837 m, 152,0 km, 50:10 hod. - Dzonglha 4 830 m, 156,9 km, 51:15 hod. - závěr doliny 4 981 m, 159,0 km, 51:57 hod. - pod skálou 5 149 m, 159,7 km, 52:20 hod. - vršek skály 5 221 m, 159,8 km, 52:37 hod. - Cho La Pass 5 362 m, 160,8 km, 53:05 hod. - Tragnak 4 673 m, 165,2 km, 55:05 - odbočka Gokyo 4 713 m, 167,2 km, 55:50 hod. - Gokyo 4 757 m, 169,3 km, 56:30 hod. - Thonak Tso 4 880 m, 171,6 km, 57:12 hod. - Ngozumba Tso 4 964 m, 175,4 km, 58:20 hod. - Gokyo 4 757 m, 181,3 km, 59:47 hod. - Gokyo Ri 5 368 m, 183,1 km, 61:07 hod. - Gokyo 4 757 m, 184,7 km, 61:52 hod. - odbočka Tragnak 4 710 m, 168,9 km, 62:17 hod. - Phangka 4 467 m, 189,9 km, 62:58 hod. - Machhermo 4 393 m, 191,7 km, 63:23 hod. - Luza 4 323 m, 193,0 km, 63:41 hod. - Lhabarma 4 301 m, 195,1 km, 64:04 hod. - Dole 4 035 m, 197,0 km, 64:44 hod. - Phortse Drengka 3 620 m, 200,0 km, 65:49 hod. - Mong La 3 972 m, 201,4 km, 66:44 hod. - Sanasa 3 670 m, 203,2 km, 67:24 hod. - Khumjung 3 750 m, 204,4 km, 67:39 hod. - Khunde 3 846 m, 206,3 km, 68:14 hod. - letiště Syangboche 3 759 m, 207,7 km, 68:44 hod. - Namche Bazar 3 470 m, 208,7 km, 69:09 hod. - most Larja Dobhan 2 850 m, 212,0 km, 69:59 hod. - Jorsale 2 800 m, 213,2 km, 70:19 hod. - Monjo 2 860 m, 214,0 km, 70:32 hod. - Chumawa 2 781 m, 214,8 km, 70:51 hod. - Benkar 2 714 m, 216,1 km, 71:08 hod. - Toktok 2 729 m, 217,6 km, 71:29 hod. - Zamphuti - Gumila - Phakding 2 611 m, 219,6 km, 72:01 hod. - Ghat 2 601 m, 221,1 km, 72:28 hod. - Tharo Koshi 2 584 m, 221,9 km, 72:41 hod. - Choplung odbočka 2 723 m, 224,2 km, 73:16 hod. - Lukla 2 870 m, 226,7 km, 73:49 hod.
19. 06. 2010, 20:03:45
Ahoj, chci se zeptat na narocnost terenu-nejde o prekonavani vyskovych rozdilu a fyzicky zaprah,ale o technickou stranku-stravila jsem nekolik tydnu vyptavanim se lidi,co tam byli a ti me utvrzovali,ze je to zaprah,ale neni to jako napr. v Alpach-uzke cesticky se srazem,lezeni jen pres sutry atd. Muj muz ma totiz na takovych mistech tendence k zavrati a pokud tam takove useky jsou nema to cenu... Tak dekuju moc za odpoved a nazor nekoho,kdo tenhle trek sel,dost by mi to pomohlo.
04. 04. 2011, 16:17:29
Petr
Petr
Trek jsem šel v říjnu 2010, prošel jsem všechny 4 hlavní údolí a kromě několika velmi dobře udělaných kovových mostků se zábradlím tam pro člověka se závratí nic překvapivého není.
04. 04. 2011, 21:06:25
Katka
Katka
Bezva,tak diky moc! Mostek by snad nemel byt problem...
04. 04. 2011, 21:16:26
Jitka
Jitka
No - úzké cestičky se srázy pod nimi (traverzování nad řekami) tam samozřejmě jsou, stejně jako v kterýchkoliv velehorách. Nevím, Katko, co myslíš lezením jen přes šutry. Široké, pohodlné a naprosto bezpečné cesty se vyskytují do výšek, kde jsou vesnice, ale tenhle trek je hlavně výš, nad 4000 m, kde šutry převažují a občas se po nich i docela balancuje (ale neleze, to ne). Třeba sestup z Cho La by Tvého manžela podle toho, co píšeš, mohl docela zaskočit.
12. 04. 2011, 20:03:18
Katka
Katka
Šutry nevadí, jde hlavně o srázy a cesty,ze který vidíš hned pod sebou hloubku...Každej mi právě vypráví něco jiného a každé hory jsou jiné,takže těžko říct...
13. 04. 2011, 22:19:17
Jitka
Jitka
Takových cest tam sice není moc, ale jsou.
14. 04. 2011, 07:36:28
Jarka
Jarka
Z hlediska závratí cesty i vršky dobré, ale ty ocelové mostky jsou drátové a vedou nad údolím místy poměrně vysoko, samozřejmě se houpají a díra dole se nedá přehlédnout. Pokud nepůjdete z Jiri, tak z Lukly je jen jeden dlouhý před Namche Bazarem. Pak druhý kdyby jste si zkracovali cestu a nešli už dál do Gokya. Mohla by to být překážka, přes řeky se jinak nedostanete.
23. 05. 2011, 21:46:52
Ahoj, já jsem loni sháněl všechny možné informace o treku Everest, Gokyo a Renjo pass. Perfektně mi pomohli lide, kteří provozují www.nepal.estranky.cz, dali mi i kontakt na agenturu v KTM a dost dobrých rad, takže mě trek vyšel levněji a bez komplikací. Fakt prima. Jirka
31. 05. 2011, 12:18:37
mára
mára
AHoj chci se zeptat za kolik dní je vidět nejaká osmitisícovka pokud bych šel z Namche Bazar?
02. 06. 2011, 15:31:42
Jarka
Jarka
Pokud je dobré počasí, stačí vyjít na vycházku na vršek nad Namche Bazar k vyhlídce Everest View ( přes letiště k hotelu ) a uvidíš Mt. Everest, Lhotse, Nuptse, Ama Dablam, a další nepodstatné.
02. 06. 2011, 17:52:45
Ahoj,tak uz vime,jak to je se zavratema na tomhle treku-na podzim jsme vyzkouseli. Byla to krasa, ale Cho La a udoli Gokya jsme vynechali a nasli jine varianty. Martin prosel vsechnom,ale nektery useky ho staly dost premahani... Treba uz za Namche nebo Tengboche-nam nezvratarum ta cesta prijde luxus, ale je tam sraz a zadny stromy nebo kere... Takze pro lidi se stejnym problemem-jde to,ale ne vzdy je to prijemne... A DULEZITE duŕazen NEDOPORUCUJU TARA AIR!!! Jsou sice nejvetsi,ale neochotni,trochu neschopni, clovek jim je fuk a ti urednici se chavj dost povysne-proste: ty mi tak muzes... tyden se kvuli mlze nelitalo, my meli letet druhy den po zacatku,ale nezvladali, vymysleli si a byli frakt hrozni. A jak si nekdo postezoval,ze nechape system a ty seznamy,tak ho servali, ze taky nemusi letet vubec,kdyz je nespokojenej. Ostatni menis aerolinky se snazily vic a byly i prijemnejsi. My nakonec odleteli vrtulnikem...
07. 01. 2012, 13:52:34
Souhlasím,my byli v Lukle uvězněni kvůli nelétání 14 dní a TARA AIR opravdu byla hnusná. Nedoporučuji. Krakonoš
28. 01. 2012, 18:13:15
Betka
Betka
Ahoj, chtěla bych se zeptat, zda máte někdo zkušenost s výstupem na Island Peak. Děkuji.
16. 02. 2012, 16:08:12
Honza
Honza
Ahoj Bětko, 16.11.2011 se nám podařilo na Island Peak vystoupit. Co konkrétně potřebuješ vědět?
21. 02. 2012, 20:27:54
Bětka
Bětka
Ahoj Honzo, chceme jít z Lukly na Everest BC a přes Gokyo zpět a říkali jsme si, že by nebylo špatné vyjít i Island Peak. Nikde jsme ale nesehnali pořádné informace. Jen jedni známí říkali, že je od výstupu odradil velký poplatek. Chtěla bych se teda zeptat, co je na tom pravdy a taky kolik dnů vám výstup zabral. Dá se taky přespat v lodgiích nebo jen ve stanu? Moc děkuju za odpověď :)B.
27. 02. 2012, 21:02:17
V Island Peak Base Campu se spí ve stanech, poslední lodge jsou v Chhukungu. Výstup probíhá v noci od cca 1 h. po půlnoci a ten samý den už může být člověk v Chhukungu. Poplatek závisí na sezóně (méně na podzim než na jaře) a na velikosti skupiny, čím větší skupina, tím menší na osobu. CK v Thamelu budou možná chtít účtovat víc než je oficiální cena.
31. 10. 2013, 23:39:25
ahoj,chystáme se v říjnu na trek k Everestu.Může mi někdo poradit jak se fyzicky připravit.Např.běh,kolo?Díky
29. 03. 2012, 23:44:02
Dotaz. Potřebuji vědět, zda se dá jít přes ledovec z Everest Base campu do Camp1 pod everestem a jak je to daleko a jaká je náročnost.- Teprve se tam chystám na klasický trek Kala Pattar + Island Peak. díky Mirda
25. 04. 2012, 19:37:42
To možné není, je to jen pro ty, co vystupují za vysoký poplatek na Everest (možná i jen do Campu 2, ale i tam za 10000 USD). Také to je přes ledopád Khumbu ta nejtěžší a nejnebezpečnější část cesty, na kterou je třeba mnoho žebříků. Více tady: http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293889-i9243-k6593367-Trek_to_Base_Camp_1-Nepal.html
31. 10. 2013, 23:52:02
Množství deště asi záleží víc na štěstí. Podle této statistiky to vypadá v červnu podobně jako v září a to letos vyšlo dobře (min. po 12.9.): http://en.wikipedia.org/wiki/Namche_Bazaar http://www.worldclimateguide.co.uk/climateguides/nepal/lukla.php Hory budou vidět asi jen pár hodin ráno nebo tak do 12 h. při dobrém počasí. Sesuvů půdy na treku bych se neobával, vybavuju si jen 1 místo mezi Tengboche a Pangboche, kde by mohl při velkém dešti být. A taky v korytě řeky u Dughly, ale to je pár metrů. Asi bych při dešti nešel poslední úsek do EBC, tam se jde pod potenciálním sesuvem. Při cestě busem do Jiri je pravděpodobnost dočasného zatarasení silnice vyšší, to se stalo i teď v říjnu (oproti novým silnicím u Annapuren je ale pravděpodobnost menší). Na odlet z Lukly si dejte velkou rezervu, protože 3 dny bez letu jsou běžné i v sezóně, natož v červnu. Pokud půjdete z Lukly do Jiri, asi už budou pijavice (letos byly do konce září).
01. 11. 2013, 00:21:13
Ahoj Chtěli by jsme s kámošem na podzim na do Nepálu . Klasický trek k Everestu. Nemáte někdo zájem se přidat? A aktuelní informace, ceny ubytování, jídlo atd. Dík Vena
03. 04. 2013, 12:33:24
Ahoj chtěla bych se zeptat zda nešel někdo tento trek na přelomu května a černa, bohužel nám to nevyjde dříve. Zajímalo by mne jak je to tam s deštěm a zda tam nebudou sesuvy půdy. Děkuji za rady Lenka
30. 10. 2013, 19:22:28
Množství deště asi záleží víc na štěstí. Podle této statistiky to vypadá v červnu podobně jako v září a to letos vyšlo dobře (min. po 12.9.): http://en.wikipedia.org/wiki/Namche_Bazaar http://www.worldclimateguide.co.uk/climateguides/nepal/lukla.php Hory budou vidět asi jen pár hodin ráno nebo tak do 12 h. při dobrém počasí. Sesuvů půdy na treku bych se neobával, vybavuju si jen 1 místo mezi Tengboche a Pangboche, kde by mohl při velkém dešti být. A taky v korytě řeky u Dughly, ale to je pár metrů. Asi bych při dešti nešel poslední úsek do EBC, tam se jde pod potenciálním sesuvem. Při cestě busem do Jiri je pravděpodobnost dočasného zatarasení silnice vyšší, to se stalo i teď v říjnu (oproti novým silnicím u Annapuren je ale pravděpodobnost menší). Na odlet z Lukly si dejte velkou rezervu, protože 3 dny bez letu jsou běžné i v sezóně, natož v červnu. Pokud půjdete z Lukly do Jiri, asi už budou pijavice (letos byly do konce září).
01. 11. 2013, 00:50:08
ahoj, mi byli na treku do Gokya 29.4.- 18.5.2011. Skoro každý den odpoledne chodily menší přeháňky, pak se vybralo a bylo zase pěkně. Vrcholky byly vidět ráno tak do 10 hodin. Vycházeli jsem 29.4. z Lukly směr Namche a Gokyo Ri, do Jiri Bazaru jsme dorazili 17.5. Druhý den, 18.5. jsme chtěli jít na výlet do okolí Jiri (čekali jsme na turistický bus do Kathmandů) a už nás zastihl dopoledne první pořádný liják - předzvěst monzunů. Potom už pršelo každý den a síla deště se zvyšovala. Raději bych květen neplánovala, v bahně se chodí dost blbě. Ale můžete mít štěstí :)
16. 02. 2014, 21:44:13
ahoj, mi byli na treku do Gokya 29.4.- 18.5.2011. Skoro každý den odpoledne chodily menší přeháňky, pak se vybralo a bylo zase pěkně. Vrcholky byly vidět ráno tak do 10 hodin. Vycházeli jsem 29.4. z Lukly směr Namche a Gokyo Ri, do Jiri Bazaru jsme dorazili 17.5. Druhý den, 18.5. jsme chtěli jít na výlet do okolí Jiri (čekali jsme na turistický bus do Kathmandů) a už nás zastihl dopoledne první pořádný liják - předzvěst monzunů. Potom už pršelo každý den a síla deště se zvyšovala. Raději bych květen neplánovala, v bahně se chodí dost blbě. Ale můžete mít štěstí :)
16. 02. 2014, 21:44:16
Ahoj, nechysta se nekdo na trek ted na prelomu dubna a kvetna?
03. 03. 2014, 04:53:26
ahoj, chtěla bych se zeptat, zda je možné jít z Lukly do Namche Bazaaru v prosinci (vánoce). Jak hodně je to náročné, zda je nutné jít s průvodcem, nebo to zvládneme sami? A jestli potřebujeme nějaké povolení. Děkuji za odpověď.
08. 03. 2014, 11:52:39
Libor
Libor
Do Namche by to neměl být problém. Doporučoval bych jít i do Tengboche. Teploty jsou podobné jarním a podzimním v 5000 m n.m.: http://en.wikipedia.org/wiki/Namche_Bazaar#Climate Sníh asi nebude, ale pokud nasněží, počkejte raději v Monjo. Závěrečný výstup 600 výškových metrů je místy strmý. Průvodce není třeba. Vyřiďte si TIMS kartu za 20 USD na osobu v Káthmándú v úřadu poblíž autobusového nádraží. Dále v tom úřadě zaplatíte 3000 rupií (asi 30 USD) za vstup do NP, což lze i cestou z Lukly. Letenka stojí těsně nad 160 USD za 1 směr (cena je fixní).
08. 03. 2014, 14:56:58
Děkuji za odpověď. Kolik dní bychom si teda měli vyčlenit, kdybychom šli i do Tengboche?Myslíte, že je nebezpečné jít jenom ve dvou lidech?
09. 03. 2014, 15:25:37
Libor
Libor
Já jsem šel většinou sám a ani to za nebezpečné nepovažuju. Ve dvou tedy v pohodě. Z Namche do Tengboche to trvá asi 3 h. a cesta je snadná, jen na závěr je výstup necelých 600 m, ale méně strmý než do Namche. Dá se to tedy jít jako 1-denní výlet z Namche nebo se může přespat před výstupem u řeky. Z Lukly zpět do Lukly by mohlo stačit 4 dny se spaním v Monjo nebo Phakding, Namche 2x (do Lukly se dá dojít za 1 den), ale je škoda se tak rychle vracet, když už tam člověk je. Zajímavé jsou i vesničky nad Namche.
09. 03. 2014, 21:11:52
Ještě bych se ráda zeptala, jestli je cesta nějak značená, nebo jak se tam člověk orientuje?a zda nám můžete doporučit nějakou mapu. Děkuji.
10. 03. 2014, 17:02:21
Libor
Libor
Mapy jsou snadno k sehnání v Káthmándú, asi všechny podobné. Jde se v údolí se strmými svahy, takže odbočit jinam ani nejde. Značení někdy je, někdy není. Maximálně může být odbočka ve vesnici, kde je cesta užší než hlavní trasa. Cestou nahoru je v Phakdingu taková odbočka doleva na most, ale most se přechází až dál. Cestou dolů je třeba na tento most odbočit doleva, což lze snadno přehlédnout. Později je za jiným mostem rozdvojení a musí se jít po nové cestě podél řeky (doleva). Těsně před závěrečným výstupem jsou 2 mosty (starý a nový - ten vyšší) a obě možnosti jsou srovnatelné, za deště je lepší jít po starém kvůli širší cestě za ním.
10. 03. 2014, 23:48:31
Ahoj, nechystá se někdo na trek v řijnu? Jsme zatím jen dva, já a jedna holka.
29. 03. 2014, 18:04:30
ahoj. včera jsme se vratili z treku Shivalaya- Kalapathar- Lukla. vše krasny a v pohodě. jen jsme měli opravdu važny problemy s odletem v Lukle.Letenku jsme měli z KTM u Tara airlines. Po pěti dnech, kdy nas aerolinky nezaradily ani na waiting list, se tesne pred koupi letenek na vrtulnik (550 USD) podarilo zmenit aerolinky a s Nepali airlines jsme nakonec odleteli. Sli jsme sami bez guidů a nosiču a to se v Lukle nepromiji. celych pet dni jsme při četných navštěvach kanceláře na letišti i ve městě viděli pořad stejný místni, jak předávají seznamy, letenky, podstrkují board tickety, vodí přímo na plochu nové lidi..Nakonec nám sami místní tak nepřímo potrvdili, že s našima letenkama, který byly na jedenáctou, se nemáme šanci do letedla- let č.18 dostat. Přes den letelo tak pet někdy i deset letů. Pokud váš let neletí posouváte se na konec čekacího seznamu (ale ani to se nám nepovedlo)Chápu, že mi ti ,kteří byli v Lukle opakovaně, vysvětlí, že to je v klidu, a chce to trpělivost. Byli jsem v Lukle hodně dopředu a stejně to nešlo. Na mezinárodním letišti v KTm jsme pak potkali lidi, kterým se letenka vyměnit nepodařilo a těch 550 stejně zaplatili... Jedním řešením je mít letenku třeba na horší den, ale na jeden z prvních letů (kolem sedmé), ale i v tomto případě mají aerolinky právo vám při konfirmaci čas změnit.Druhé řešení zní velmi nepohodlně, ale po pěti dnech v Lukle docela sympaticky- jít zpátky pěšky. Stačí dva až tři dny do Paplu a pak jeden den džípem. Nechci nikoho strašit a odrazovat od cesty z Lukly, jen popisuju, co se nám stalo a snažím se varovat další individální trekaře. michala
09. 05. 2014, 11:31:04
Libor
Libor
To jste měli teda špatné počasí, že létalo tak málo letů. Stává se ale že letadla nelétají několik dní vůbec a pak mají smůlu všichni (kromě těch co si zaplatí vrtulník). Já jsem do Lukly letěl a pak šel pěšky do Jiri. Z Phaplu se dá také někdy letět, ale na džípa se dá spoléhat asi jen v sušší části roku, kdy možná jezdí i autobus. Mluvil jsem po půlce října s Nepálci, kteří šli pěšky z Phaplu do Jiri, protože jim nic odtamtud nejelo. Náklaďáky se zbožím pro region ale do Phaplu jezdí.
09. 05. 2014, 17:52:00
ahoj. včera jsme se vratili z treku Shivalaya- Kalapathar- Lukla. vše krasny a v pohodě. jen jsme měli opravdu važny problemy s odletem v Lukle.Letenku jsme měli z KTM u Tara airlines. Po pěti dnech, kdy nas aerolinky nezaradily ani na waiting list, se tesne pred koupi letenek na vrtulnik (550 USD) podarilo zmenit aerolinky a s Nepali airlines jsme nakonec odleteli. Sli jsme sami bez guidů a nosiču a to se v Lukle nepromiji. celych pet dni jsme při četných navštěvach kanceláře na letišti i ve městě viděli pořad stejný místni, jak předávají seznamy, letenky, podstrkují board tickety, vodí přímo na plochu nové lidi..Nakonec nám sami místní tak nepřímo potrvdili, že s našima letenkama, který byly na jedenáctou, se nemáme šanci do letedla- let č.18 dostat. Přes den letelo tak pet někdy i deset letů. Pokud váš let neletí posouváte se na konec čekacího seznamu (ale ani to se nám nepovedlo)Chápu, že mi ti ,kteří byli v Lukle opakovaně, vysvětlí, že to je v klidu, a chce to trpělivost. Byli jsem v Lukle hodně dopředu a stejně to nešlo. Na mezinárodním letišti v KTm jsme pak potkali lidi, kterým se letenka vyměnit nepodařilo a těch 550 stejně zaplatili... Jedním řešením je mít letenku třeba na horší den, ale na jeden z prvních letů (kolem sedmé), ale i v tomto případě mají aerolinky právo vám při konfirmaci čas změnit.Druhé řešení zní velmi nepohodlně, ale po pěti dnech v Lukle docela sympaticky- jít zpátky pěšky. Stačí dva až tři dny do Paplu a pak jeden den džípem. Nechci nikoho strašit a odrazovat od cesty z Lukly, jen popisuju, co se nám stalo a snažím se varovat další individální trekaře. michala
09. 05. 2014, 11:33:50
Ahoj, zdravím všechny přítomné horaly a velice děkuji za další přínosné informace. Chtěl bych v dubnu 2015 na tento trek vyrazit , ale zatím nemám ským. Takže bych touto cestou chtěl najít někoho kdo by v podobném termínu taky rád podniknul tento trek, ale nemá parťáka. Jsem z Moravskoslezského kraje. Pokud se někdo ozve na email bystri23@seznam.cz budu rád a možná se domluvíme na společné cestě. S pozdravem Honza(26)
10. 10. 2014, 10:21:40
Ahoj, my jedeme v kvetnu 2015 s pritelkyni. Pokud na tebe neni pozde
04. 11. 2014, 12:37:49
Ahoj, nakonec jsem sehnal známého parťáka a letíme s T.A. 3.4.2015 z Prahy. Máme v plánu vyrazit z KTM autobusem do Jiri a odtud přes Luklu do EBC a poté, pokud podmínky dovolí ChoLa -> Gokyo a dle podmínek dolů do Lukly a nebo do dalšího údolí přes RejnoLa s odletem z Lukly. Nejede někdo v tomto termínu?
03. 03. 2015, 14:56:57
Johny 721
Johny 721

Ahojte, podľa všetkého. čo sa tu popísalo, je vhodnejšie ísť na trek EBC na podzim (říjen, listopad) ako v mesiacoch březen, duben. Obzvlášť kvôli počasiu. Samozrejme, je potreba počítať s množstvom turistov.. Mal som v pláne vycestovať buď v jarných mesiacoch alebo na podzim 2016.. Prikláňam sa k ceste z Jiri do Lukly a ďalej, nakoľko je problém sa letecky dopraviť do Lukly..a osobne by som radšej spoznal krajinu postupne a zvolil autobusovú prepravu do Jiri..Týmto príspevkom by som vás chcel pozvať na trek, nakoľko som zatiaľ nezohnal parťákov. Budem rád, ak sa ktokoľvek ozve..

27. 11. 2015, 09:39:11
BysTri
BysTri

Ahoj, cestu autobusem do Jiri jednoznačně doporučuji, Zaprvé je to nádherný trek podhůřím, bez komerčních turistů s průvodci a nosiči (kterých si "užiješ" plno za Luklou). Zadruhé se o dost lépe aklimatizuješ (sedlo Lamjura La 3 530m.n.m - výše než Namche bazar).Za třetí se dá lepe plánovat čas a neovlivní Tě špatné počasí v Lukle kdy nelétají letadla, na spáteční cestě lze využít odjezd jeapem z vesince Saleri 2-3 dny chůze z Lukly.  A v neposlední řadě výrazně ušetříš. Ještě bych chtěl poznamenat, aby si se nebál (pokud nikoho z ČR neseženeš) vyrazit sám, v Thamelu případně v autobuse do Jiri nebo na začátku treku určitě narazíš na dost zajímavých lidí, ke kterým není většinou problém se přidat. Každopádně přeji hodně krásných zážitku a pokud hledáš nějaké další informace, za nedlouho (do týdne) vložím na stránky www.zanosem.estranky.cz článek o tomto treku který jsme podnikli letos v dubnu.

02. 12. 2015, 12:16:34
Johny 721
Johny 721

Ďakujem za tip, tá cesta zo Saleri jeepom je dobrý nápad, pretože som nemal vyriešenú cestu späť z Lukly. Akurát som dočítal tvoj článok, super.. Veľmi dobre sa to číta a myslím, že podľa tvojho článku resp. prechodu cez 3 sedla by som sa riadil.. Naozaj veľmi dobrý článok.. Obávam sa však termínu treku, neviem, či je vhodnejší termín na podzim alebo ako si bol ty na jar. A rád by som zvládol aj nejaký výstup napr. na Islan Peak, ktorý by mal byť dostupnejší práve z Chhukung, odkiaľ ste vyrážali do sedla Kongma La..Nemám predstavu, aké su možnosti, len som sa kdesi dočítal, že za tieto výstupy sa dosť pripláca, ale vraj to nie je kontrolované..možno mierím vysoko a nemám to ani poriadne zmapované a rovnako ani neviem, čo ma v tej výške čaká, no som zatiaľ v štádiu plánovania.. :) Chcel by som tento trek využiť naplno a všetko závisí hlavne od počasia, preto sa neviem rozhodnúť nad termínom..

09. 12. 2015, 15:50:38
Libor
Libor

Ahoj, rozdíl mezi jarem a podzimem je jen v tom, že na jaře je horší viditelnost v polohách pod 3000 m n.m. kvůli oparu, ale to ti může být na EBC treku jedno. Počasí jinak nemusí vyjít v říjnu (viz tragedie po sněžení v půlce října 2013 i 2014) zrovna jako v dubnu či březnu (myslím v části toho měsíce) nemluvě o květnu až září. Listopad je nejjistější, ale ze začátku listopadu je na EBC treku přeplněno a koncem měsíce je zima a brzo zapadá slunce. Myslím, že nejlepší je pro EBC duben (to jsem šel celý Annapurna Circuit) a pak přelom září a října (já EBC) jako kompromis mezi davy začínajícími po 10. říjnu a šancí na dobré počasí.

Na Island Peak bez průvodce zapomeň, zvlášť pokud nemáš zkušenosti. Kamarád tam takto byl před 15 lety. kdy se to moc nehlídalo, ale i tak to museli maskovat a byli skupina zkušených, kteří mířili dál přes sedlo Amphu Laptsa. V Chhukungu bude asi pozdě na sjednání výstupu na Island Peak. To by sis měl zajistit v Káthmándú (nebo možná v Lukle).

Myslím, že ti budou stačit běžné vrcholy Chukkung Ri, Kala Pattar a Gokyo Ri. Přidej ještě celodenní výlet do Island Peak Base Campu a k 6. jezeru u Gokya, kde budeš možná sám, a celé ti to zabere měsíc v Nepálu i bez Island Peaku. Já jsem letěl do Lukly, zpět šel do Jiri, měl jsem jen minimální nutné zdržení v Káthmándú (1 den/2 noci před trekem a to samé po), téměř žádné zdržení kvůli špatnému počasí a bylo to akorát na měsíc.

Přes Kongma La nechoď bez průvodce za špatného počasí. Vyžaduje i dobrou aklimatizaci kvůli delší době ve vyšší výšce.

14. 12. 2015, 19:15:36
BysTri
BysTri

Ahoj, Děkuji za pochvalu článku.

Souhlasím stím co píše Libor. Bez průvodce Island Peak přináší nejspíš více starostí než radostí. Četl jsem příběhy, kdy se lidé, kteří to zkoušeli bez průvodce (i tak je třeba zaplatit povolení k výstupu, v base campu to prý docela kontrolují) museli vrátit z hranice nad 6000m kdy je potřeba vylést po fixech na vrcholový hřeben a pruvodci ostatních skupin je na jejich fixy prostě nepustili a vlastní materiál si tam nenesli, jelikož počítali stím, že s tím nebude problém i za případny poplatek za využití. A přesně jak píše Libor v Chhukungu již bude pozdě na zařizování výstupu, takže bych to řešil v KTM. Osobně myslím, že Tvůj "plán" treku s Jiri přes 3 sedla s výstupem na Island Peak a zpět do Saleri je během měsíce (běžná délka viza, lze připlatit i delší) hodně na krev, možná by to šlo stihnout za skvělého počasí, kdy by si nebyl nucen nikde čekat (hlavě výstup na I.P.) ale na to se spolehnout nemůžeš. Co se týče Kongma La, pro nás to bylo sedlo s nejhorším počasím (v průběhu se zhoršilo), ale stále byla aspon částečná viditelnost, takže se dalo sedlo najít. V případě viditelnosti na pár desítek metrů bych to taky nedoporučoval. Ze strany od Chhukungu je to v nízké viditelnosti orientačně dosti složité. Osobně se taky chci do Nepálu ještě podívat, láká mě právě zmíněný Anapurna Circiut a taky vrcholy Mera Peak a island Peak. Letos to ale určitě nebude jelikož plánuji Peru kde je taky plno krásných a zajímavých možností k trekům.

12. 01. 2016, 14:07:25
Petr
Petr

Ahoj,

nemáte někdo zkušenost, zda je stále množné absolvovat trek kolem Everestu bez průvodce/nosiče? Je nutné si před příletem do KTH zajišťovat permit, poplatek za park a TIMS? Nebo se to dá v pohode zvládnout samostatně v Kathmandu?

Díky, Petr

 

12. 09. 2016, 23:54:23
Petr
Petr

Ahoj,

nemáte někdo zkušenost, zda je stále množné absolvovat trek kolem Everestu bez průvodce/nosiče? Je nutné si před příletem do KTH zajišťovat permit, poplatek za park a TIMS? Nebo se to dá v pohode zvládnout samostatně v Kathmandu?

Díky, Petr

 

12. 09. 2016, 23:54:27

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

NAJDI SI ČLÁNKY V OKOLÍ

RECENZE VYBAVENÍ

... z webu SvetOutdoru.cz