HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ

↓NEJNOVĚJŠÍ DISKUSNÍ PŘÍSPĚVKY↓

David Fojtík sjel Dhaulagiri na lyžích!

AKTUALIZOVÁNO!

Davidu Fojtíkovi se podařilo sjet jako prvnímu Dhaulagiri!

Projekt SKI 8167, jehož cílem je prvosjezd z vrcholu Dhaulagiri byl podpořen Expedičním fondem.

Článek je průběžně aktualizován, původní části jsou dole, nejnovější zprávy nahoře.

Aktualizace (2.5.)

David Fojtík včera 1.5. vylezl na Dhaulagiri a jako první člověk na světě ji sjel na lyžích. Nyní je v pořádku v základním táboře.

Další informace budou brzy. Dle plánu sjel severovýchodní hranu, tedy "normálku". Ve stejné době se o totéž pokoušeli Němci a Japonci!

Dobrá zpráva - 1.5. jsem jako první člověk letos stanul na Dhaulagiri. Poté jsem ji částečně sjel na lyžích (kromě úseku 7300-6700m, kde byl vodní led a tudíž nesjízdné).

Špatná zpráva - při výstupu zahynul kamarád Mehdi, se kterým jsem sdílel stan poté, co Pavla obrátila před C3. Také mám mírné omrzliny prstů na rukou, vážnější na nohou.

PS: Pavla výstup na cestě mezi C2 a C3 obrátila a teď je také v pořádku dole v BC.

Za celé Velehory.cz, HedvábnouStezku.cz a Expediční fond Davidovi gratuluji!

Aktualizace (27.4.)

Z Dhaulagiri přišly docela dobré zprávy, David s Pavlou dnes stráví poslední noc v BC a zítra vyrazí k vrcholu, kde by v pátek měly být nejlepší podmínky. Držme jim palce, ať se předpověď potvrdí a ať je hora pustí na vrchol i dolů!

Konečně máme dobrou předpověď počasí. Vypadá to, že v pátek ráno by na vrcholu Dhaulagiri měl být jen slabý vítr a obecně dobré podmínky. Proto jsme se rozhodli zítra vyrazit. Takže plán je následující: úterý postup a přespání v C1, středa C2, čtvrtek postavení C3 a kolem půlnoci místního času hurá na vrchol. Předpokládaný čas dosažení vrcholu: PÁTEK kolem 8-9 hod ráno místního času. Vyrážíme v prvním sledu, tzn. budeme prošlapávat stopu, jelikož na vrcholu letos ještě nikdo nebyl. Uvidíme, jak to bude vypadat za C3. Jinak se oba cítíme v pohodě a už se těšíme, že se přestaneme válet v BC. :) Pokud vše půjde podle plánu - což např. také znamená, že stan, co jsme nechali s několika "drobnostmi" (jako např. Davidova péřovka a lyže) v C2, nám neuletěl - tak bych se v pátek odpoledne mohl ozvat. DRŽTE NÁM PALCE!

PS: Jak jsme již informovali, jsou tu 3 Němci a dokonce jeden Japonec se stejným plánem sjet Dhaula na lyžích. Takže už si nepřipadám jako exot :)

David a Pavla

Aktualizace (24.4.)

Pod Dhaulagiri se začíná plnit base camp. Cesta z C2 do BC neproběhla rozhodně bez problémů, bouřky, sníh a trhliny ji zdárně "zpříjemnili".

Dnes jsme již opět v BC. Dvě noci strávené v C2 a sestup zpět do BC zahrnovalo "vše". Dvě bouřky a probdělé noci strávené odhrabáváním sněhu, lehkou výškovou nemoc a ranní úprk do BC spojený s mým pádem do trhliny. Pod sněhem totiž nebyly vidět fixy a tak jsem uhnul z cesty. Naštěstí jsem stačil včas rozpažit. Jsme teď oba v pořádku v BC. Čeká nás dlouhé, minimálně několikadenní čekání na vrcholové počasí. Jinak do BC dorazili Němci (německo-rakouská expedice), jenž mají také v plánu slyžovat, a Japonci. Celkem je tu hodně lidí - indická armádní expedice, dvě korejské expedice, polský TOPR (horská služba) a jedna menší expedice, Japonci a Němci.

Aktualizace (22.4)

Další krátká zpráva z kopce:

Máme za sebou první noc v C2 - a také první bouřku. Blesky pod náma i nad náma. Zítra jdeme zpět dolu do BC a pak budeme už jen čekat na dobré počasí. :)

David F. & Pavla P.

Aktualizace (21.4.)

Našel jsem web německo-rakouské expedice v čele s Němcem Luisem Stitzingerem a dle informací na jejich expedičním webu se mi snad podařilo z němčiny rozluštit, že tři členové výpravy se rovněž chtějí pokusit o sjezd severovýchodní hrany Dhaulagiri. Konkrétně Luis Stitzinger, Alexandra Robl a Rupert Hauer. David Fojtík s Pavlou Pilchovou ale na ně mají mírný náskok, dle informací na jejich webu byli 15.4. v Beni, kde David byl už 9.4.

Čeká nás tedy malý závod?

A ještě dnešní shrnutí aktuálního postupu od Pavlíny Fojtíkové

David s Pavlou dnes ráno došli do C2, který nakonec postavili ve výšce 6700m. Plán je zde 2 noci přespat, nicméně rozhodne počasí, neboť dole v Marphe (vesnička na Annapurna treku, jenž slouží jako výchozí bod do Dhaulagiri BC) zuří bouřky.

Aktualizace (20.4.)

Po kratší odmlce se mi dostala informace o současném postupu expedice od Davidovi manželky Pavlíny, která už se vrátila po treku okolo Annapuren do Česka.

Dnes 20.4. David s Pavlou dorazili opět do C1. Zítra pokračují do C2 (6800m), kde mají zakopané depo a který chtějí postavit. Zde pak plánují z důvodu aklimatizace 2 noci přespat a poté se vrátit zpět do BC. Pak už jen budou čekat na dobrou předpověď se 4 dny hezkého počasí a hurá směr vrchol. Oba jsou zdraví, optimisticky naladění. Všechno klape podle plánu i nad jeho rámec. Pokud se vše bude i dále dařit, během prvního květnového týdne by se měli pokoušet o vrchol.

Aktualizace (16.4.)

David Fojtík s Pavlou Pilchovou pokračují ve výstupu, zatím udělali několik vynášek materiálu do 6400 metrů.

Máme depo (zakopaný stan a jídlo) v 6,400, kde stojí polské C2. Později postavíme naše C2 o něco výše. Zítra dolu do BC a odpočinek. Velká spokojenost.

Aktualizace (14.4.)

David s Pavlou v BC rozhodně nezahálí a využívají toho, že jsou aklimatizovaní a rychle postupují nahoru.

Máme postaveno C1! Dlouhá cesta, převýšení 1,200m, spousta trhlin, pořád navázaní, ale teď už sedíme v 5,900m a vaříme. Zítra míříme do C2 v 6,800m.

Aktualizace (12.4.)

David poslal další zprávu, tentokrát už z BC pod Dhaulagiri. Zmínil smutnou novinu, že po pádu do trhliny zemřel Piotr Morawski, s jehož expedicí mají společný permit.

Dnes jsme v rekordním tempu dorazili do BC. Podmínky na kopci velmi složité, zatím mají ostatní jen C1. Piotr Morawski zemřel po pádu do trhliny.

C1 je „pouze“ cca 5700 m.n.m.

Aktualizace (9.4.)

První SMS ze satelitního telefonu od Davida je mírně pesimistická, kvůli velkému množství sněhu musí zvolit delší cestu do BC.

Kratší cesta z Marphy do BC kvůli sněhu nevyšla, půjdeme delší, zato težší cestou z Beni (v podstatě skoro celý Annapurna trek). Zdržení oproti plánu 3 dny. Zdravíme z Beni.

Aktualizace (7.4.)

David Fojtík nám poslal první zprávu z expedice, momentálně absolvoval Annapurna trek a míří do základního tábora pod Dhaulagiri.

Ahoj,

zdravím z městečka Jomsom, které se nachází na Annapurna treku, ve stínu severní stěny nádherné sedmitisícovky Nilgiri.

Od našeho odletu z Prahy jsem spolu s několika kamarády stihl Annapurna trek, který byl aklimatizační částí naší expedice. V rámci treku se překonává sedlo Thorong La ve výšce 5400 m a to by pro začátek mohlo stačit, další aklimatizace už přímo na Dhaulagiri. Pokud se někdo chystáte na tenhle trek, pospěšte, neboť z něj ve východní i západní části notně ukrajuje civilizace a za pár let už povede cesta na obě strany Thorong La.

Na Annapurna treku vlastně tahle expedice před 5 lety začala, neboť na něm jsem na podzim roku 2003 poprvé uviděl Dhaulagiri. Pro mě je to stále nejhezčí osmitisícovka, ten pohled mě tehdy úplně dostal, a její severovýchodní hrana si přímo říkala o slyžování. Když jsem pak sledoval neúspěšné lyžařské pokusy (byly 2 - jeden Francouz a Švéd), tak ve mě někdy během roku 2007 uzrálo rozhodnutí pokusit se o tenhle prvosjezd. Do Himaláje jsem se chtěl tak jako tak po úspěšném pokusu na Everest v roce 2006 vrátit, bylo jasně, že tentokrát s lyžemi a zároveň jsem se chtěl pokusit o něco více, než jen obvyklé opakování "normálky" na vrchol. Bohužel to vyšlo až na letošní jaro, původní plán byl stejný čas, ale minulý rok :)

Potom, až dopíšu tenhle email, se vracím do vesničky Marpha, která je výchozím bodem pro výstup do základního tábora pod Dhaulagiri ve výšce 4700 m. Cesta tam by měla trvat 2 dny. V Marphe do večera čekám na Pavlu Pilchovou, která si pro aklimatizaci vybrala okolí Jomsomu a zítra ráno společně s šerpou Lakhpou (říkáme mu ale Lakatoš) vyrazíme do Dhaula BC. Vypadá to, že letos bude pod Dhaulagiri rušno - jsme na společném permitu spolu s Peterem Hámorem a Piotrem Morawskim, přes agenturu Monte Rosa s námi šla i velká skupina polské horské služby, na treku jsme viděli samolepky indické armádní expedice. Na jednu stranu fajn, více lidí - více legrace, na druhou stranu větší pravděpodobnost nějakého maléru. Tak jako tak, po v zásadě pohodové přípravě se s Pavlou těšíme na pořádné lezení (a lyžování).

Přeji všem hezké jaro v Česku!

David

Původní článek (24.3.)

Dvojice David Fojtík a Pavla Pilchová odlétá dnes do nepálského Káthmándú s cílem pokusit se o prvosjezd jedné z nejdelších slyžovatelných linií na světě - severovýchodní hrany Dhaulagiri z vrcholu až do základního tábora v 4590 metrech. Právě velký výškový rozdíl mezi vrcholem a BC a strmá linie SV hrany dělá z Dhaulagiri jednu z největších výzev himalájského extrémního lyžování současnosti. V obtížnosti se jí vyrovnají jen dosud neúspěšné pokusy o slyžování Hornbeinova kuloáru na Everestu či kuloáru Chamoix na Shisha Pangmě. Svědčí o tom i dva neúspěšné pokusy v roce 2007 o její slyžování – neuspěli Jean Noël Urban ani Fredrik Ericsson, jehož pokus můžete vidět například ve videu zde.

Horolezci se o výstup pokusí bez použití umělého kyslíku, pokud by dosáhla Pavla Pilchová vrcholu, byla by první Češkou na této hoře. Před začátkem postupu na Dhaulagiri plánují aklimatizační výstup na některou šestitisícovku v okolí.

Expediční fond je podporován těmito společnostmi:

Partneři Expedičního fondu:

ESO travel_2.jpg

Oficiální partneři:

Významní sponzoři Expedičního fondu:

Sambarsport

HedvabnouStezku.cz založili a provozují cestovatelé pro cestovatele. Veškeré příjmy z inzerce věnujeme na neziskové projekty prostřednictvím Expedičního fondu. Hedvábná stezka je pro nás symbolem. Lidé po ní putují už 2500 let, ale taková cesta stále vyžaduje odvahu a vytrvalost. Na Hedvábné stezce i dnes každý prožije „svá vlastní dobrodružství" a „objeví pro sebe" nová místa nebo třeba sám sebe. Doba objevů a dobrodružství zdaleka neskončila. Kdo chce, ten je i dnes najde na mnoha místech světa.